بیمه راننده تاکسی دغدغه این روزهای اخیر! هزاران راننده اسنپ و تپسی در حالی نسبت به نداشتن بیمه تامین اجتماعی گلایه مندند!
گلایه رانندگان نسبت به بیمه راننده تاکسی
هزاران راننده اسنپ و تپسی در حالی نسبت به نداشتن بیمه تامین اجتماعی گلایه مندند که به گفته رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی، با توجه به نبود رابطه کارگری و کارفرمایی میان رانندگان و شرکتهای تاکسی اینترنتی، رانندگان تنها میتوانند طبق توافق با سازمان تامین اجتماعی خود را بیمه خویش فرما کنند.
مینا سادات حسینی اظهار داشت که : بیمه تامین اجتماعی یکی از گلایههای جدی هزاران راننده اسنپ و تپسی است که تعدادی از آنها در گفتگو با روزنامه اقتصاد خواهان پیگیری آن شدند. در این میان شرکتهای تاکسی اینترنتی معتقدند رانندگان در استخدام آنها نیستند و بنابراین الزامی برای بیمه کردن آنها وجود ندارد.
چگونگی ایجاد دغدغه پیرامون بیمه راننده تاکسی
خودروی شخصی با کاربری مسافربری موضوعی بود که قبل از راهاندازی تاکسیهای اینترنتی به شکل کمرنگی وجود داشت اما با ورود اپلیکیشنهایی مثل اسنپ و تپسی بیش از پیش اهمیت پیدا کرد. روزانه تعداد زیادی سفر درون شهری به وسیلهی رانندگان خودروهای شخصی انجام میشود. این درحالی است که بیمهی شخص ثالث این نوع خودروها با کاربری شخصی صادر شده و تناسبی با کاربری خودرو ندارد. در نتیجه ریسکی که شرکت بیمه در قبال اشخاص ثالث تقبل کرده با حق بیمهای که از رانندگان دریافت میکند متناسب نیست.و
از طرف دیگر طبق اصلاحیهی جدید بیمهی شخص ثالث، خسارت اشخاص ثالث آسیبدیده حتی در صورت تقصیر و عدم اعتبار بیمهنامه، باید توسط شرکت بیمه یا صندوق خسارات بدنی پرداخت شود. این درحالی است که شرکت بیمه میتواند خسارت پرداختی را از رانندهی مسبب حادثه مجددا دریافت کند. در نتیجه شرکت بیمه یا صندوق خسارات بدنی متحمل خسارت زیادی میشوند و در نهایت رانندهی خودروی شخصی، زیان دیدهی اصلی این ماجرا است.
این در حالی است که طبق قوانین منتشر شده در سایت اسنپ، این شرکت به رانندگان اعلام کرده، مسئولیتی در قبال محموله یا مسافران آسیبدیده ندارد. البته طبق اطلاعیهی جدید اسنپ، این شرکت اقدام به ارائهی بیمهی ثالث با همکاری بیمه سامان اصفهان کردهاست که خود قدم خوبی در زمینهی جلوگیری از ضرر احتمالی رانندگان در آینده میباشد. اما این که چه تعداد راننده اقدام به بیمه کردن خودروهای خود میکنند مسئلهای است که در آینده قابل بررسی است.
موضع شرکت های بیمه به هنگام تصادفات
سوال اصلی این جا است که شرکت بیمه تا چه حد در حوادث و تصادفات این چنینی با رانندهی مقصر همکاری میکند. ابهامات زیادی دربارهی نحوهی پرداخت خسارت از طرف شرکت بیمه وجود دارد. اما بر اساس مشاهدات، همهی شرکتهای بیمه در پرداخت خسارت رویهی مشترکی را درپیش نگرفتهاند.
رانندگان تاکسی های اینترنتی چگونه بیمه می شوند؟
عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی به روزنامه اقتصاد گفت: رانندگان اسنپ و تپسی کارمند این شرکتها نیستند و به صورت موقت در ساعتهای مختلف فعالیت میکنند.
رضا الفت نسب با اشاره به توافق با سازمان تامین اجتماعی برای بیمه کردن رانندگان اسنپ و تپسی گفت: توافقی با سازمان تامین اجتماعی شده تا رانندگان تاکسیهای اینترنتی بتوانند با پرداخت هزینه بیمه، خود را بیمه خویش فرما کنند.
چرا بیمه اجباری شامل رانندگان نمی شود؟
عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی ادامه داد: شرکتهای تاکسی اینترنتی اگر خود بخواهند، میتوانند یک سری اقدامات تشویقی برای بیمه رانندگان خود انجام بدهند.
الفت نسب افزود: ازآنجا که رابطه کارگری و کارفرمایی میان رانندگان و این شرکتها حکم فرما نیست و افراد میتوانند هر زمانی که خودشان بخواهند در این پلتفرمها اقدام به اخذ مسافر کنند بنابراین شرکت های تاکسی اینترنتی تکلیفی برای بیمه کردن رانندگان خود ندارند.
نماینده اسنپ موضع شرکت را اینگونه اعلام می نماید :
روابط عمومی اسنپ در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه رانندگان این تاکسی اینترنتی مشمول بیمه تامین اجتماعی هستند یا خیر، گفت: کاربران راننده در شرکتهای ارائهدهنده خدمات هوشمند حمل و نقل خود کارفرما هستند و ساعت کاری، دریافتی و نحوه اشتغالشان کاملا با افرادی که به عنوان کارمند مشمول قانون کار فعالیت میکنند متفاوت است. به همین دلیل نحوه استفاده از بیمه برای این عزیزان هم متفاوت خواهد بود.
روابط عمومی این تاکسی اینترنتی تشریح کرد: کاربران راننده به دو دسته تقسیم میشوند؛ کسانی که به عنوان شغل دوم فعالیت میکنند و در دستگاه یا شرکتی بیمه شدهاند و گروه دیگر که تمام وقت در پلتفرم تاکسی اینترنتی فعالیت میکنند. دسته دوم نیاز دارند که مباحث مربوط به تأمین اجتماعی و بیمههای تکمیلی مورد نیازشان تأمین شود. اخیرا اتحادیه کسب و کار های مجازی کشور این امکان را فراهم کرده تا کاربران راننده این شرکتها با ۳ درصد تخفیفِ بیمه بیکاریشان (با نرخ ۲۷ درصد) خود را بیمه کنند.
اعمال قاعدهی نسبی و عدم پرداخت خسارت
بهطور کلی شرکت بیمه حق دارد با استناد به قاعدهی نسبی، قسمتی از خسارت را پرداخت نکند. بعضی از شرکتها بر اساس همین قاعده، خسارت مالی و جانی شخص ثالث را به طور کامل پرداخت نمیکنند. برای مثال اگر حق بیمهی خودرو با کاربری مسافربری ۲۰ درصد از حق بیمهی خودرو از کاربری شخصی بیشتر باشد، ۲۰ درصد خسارت مالی و جانی شخص ثالث باید توسط رانندهی مقصر پرداخت شود. در نتیجه قاعدهی نسبی بر اساس تفاوت حق بیمه با کاربری مسافربری و کاربری شخصی اعمال میشود. البته عدم پرداخت خسارت توسط شرکت بیمه به این معنا نیست که شخص آسیبدیده نمیتواند باقی خسارت را از رانندهی مقصر بگیرد. مسافر آسیبدیده حق دارد با طرح شکایت باقی خسارت را از رانندهی مسبب حادثه دریافت کند.
بعضی شرکتها بدون توجه به کاربری خودرو خسارت را پرداخت میکنند
نکتهی جالب این است که بعضی از شرکتها بدون توجه به این که فرد با خورد وی شخصی اقدام به حمل مسافر کرده، خسارت مالی و جانی ثالث را پرداخت میکنند. این درحالی است که بیمه شخص ثالث عموما برای شرکتهای بیمه زیان ده است. چرا که این بیمه شامل پوشش مال و جانی است و حق بیمهای که شرکت از بیمه گذاران دریافت میکند قابل مقایسه با خسارتی که در قالب دیه، هزینه پزشکی (بیمه تکمیلی ) و خسارات مالی پرداخت میکند نیست. بیتوجهی نمایندگان و شرکتهای بیمه به این مورد در زمان صدور بیمهنامه یا پرداخت خسارت به ضرر خودشان است. اما با توجه به زیان ده بودن بیمهی ثالث و امکان اعمال قاعدهی نسبی، به نظر میرسد تعداد شرکتهایی که با اعمال قاعدهی نسبی بخشی از خسارت را پرداخت نمیکنند بیش تر از شرکتهایی باشد که خسارات را تمام و کمال پرداخت میکنند.
عدم آگاهی رانندگان نسبت به عدم پرداخت خسارت توسط شرکت بیمه
نکتهی قابل تامل این است که تعدادی از رانندگان اطلاعاتی دربارهی اهمیت ذکر کاربری خودرو ندارند. بعضی از آنان نمیدانند اگر کاربری خودرو را به درستی اعلام نکنند نمیتوانند خسارات را به طور کامل از بیمه دریافت کنند.لازم است شرکتها و نمایندگیها در زمان فروش بیمه آگاهی لازم را به مشتریان بدهند. آن هم در شرایط فعلی که بخش قابل توجهی از جامعه در سرویسهای آنلاین تاکسیرانی مثل اسنپ و تپسی فعالیت میکنند . از طرفی رانندگان باید بیمه متناسب با کاربری خودروی خود را تهیه کنند تا در صورت وقوع حادثه دچار مشکل نشوند.
شما عزیزان می توانید جهت آشنایی بیشتر با حقوق بیمه ای خود ، به صفحه اینستاگرامی حامیان فرتاک سامان مراجعه نموده و از آموزش های رایگان آن استفاده کنید.