بیمه چیست و چه کاربردی دارد؟ یکی از سوالات پر تکرار شما مخاطبان عزیز حامیان فرتاک سامان بوده از این رو تصمیم گرفته ایم که در این مقاله به شرح این موضوع بپردازیم.

بیمه چیست و چه کاربردی دارد؟
بیمه چیست و چه کاربردی دارد؟

 بیمه چیست؟

بیمه امید مطلق در هنگام حادثه است و می تواند ضررها و خسارات مالی را تا حد زیادی جبران نماید. برای مثال، تلفن همراه شما ممکن است در طول سفر بشکند و به یک موبایل جدید نیاز داشته باشید یا ممکن است در تصادف با یک خودرو، آسیب ببینید و لازم باشد هزینه‌های درمان و تعمیر خودرویتان را پرداخت کنید. اگرچه بیمه می‌تواند تا حدودی خیال شما را راحت کند، اما مانند یک حساب پس‌انداز نیست که هر پولی در آن بگذارید، متعلق به خودتان باشد. پولی که می‌توانید از یک شرکت بیمه طلب کنید، به نوع قرارداد بیمه‌‌ی شما بستگی دارد. در این مقاله می اموزیم که رکن بیمه چیست و چرا باید از بیمه استفاده نماییم؟

چه چیزهایی را می‌توان بیمه کرد؟

در واقع شرکت های گوناگون بیمه بر اساس میزان پوشش و همچنین برنامه کاری خود طرح های گوناگونی را تحت عنوان بیمه نامه های متنوع ارائه می دهند و خب طبعا هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند در نتیجه در نهایت شما به عنوان خریدار باید انواع پوشش دهی بیمه نامه ها را برسی نموده و بر اساس نیاز خود قرارداد را انتخاب نموده و خود و دیگران را بیمه نمایید.

 

بیمه نامه برای چیست؟

شما  به عنوان خریدار و شرکت منتخب بیمه شما به عنوان یک نماینده قانونی بر سر چیزی که قرار است بیمه گردد ، توافق می‌ نمایید و آن را به‌صورت یک سند معتبر و قانونی به تایید دو طرف قرارداد می رسانید به این سند قانونی بیمه نامه گفته می شود

بیمه نامه ها معمولا با جزئیات دقیق موارد زیر را مشخص می نمایند :

  • شما در برابر چه چیزی بیمه شده‌اید (موارد و شرایط)؛
  • چه مواردی تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند؛
  • در صورت وقوع حادثه، بیمه چه مقدار خسارت پرداخت می‌کند؛
  • این قرارداد چقدر برای شما هزینه دارد (حق بیمه)

حق بیمه به چه چیز هایی بستگی دارد؟

میزان هزینه ی پرداختی شما به شرکت بیمه منتخب، به نکات مختلفی از جمله محل زندگی فرد، بستگی دارد که در نهایت شرکت بیمه با برسی همه جوانب می پذیرد که مبالغ خسارت شیء آسیب دیده و یا به سرقت رفته را، پرداخت نماید. قطعا حق بیمه از هزینه‌ی کلی چیزی که آن را بیمه می‌کنید، کمتر است.

 دلیل اصلی استفاده از بیمه؟؟؟

برای پاسخ به این سوال که بیمه چیست و چه کاربردی دارد؟ بهتر است ابتدا به این سوال که علت اصلی استفاده از بیمه چیست پاسخ دهیم!

  1. بیمه می‌تواند به شما کمک کند اموالی را که توانِ مالیِ جایگزینیِ مجدد آنها را ندارید، جایگزین کنید. برای مثال اگر خانه‌ی شما در یک آتش‌‌سوزی نابود شود، هزینه‌ی بازسازی آن بسیار زیاد خواهد بود.
  2. بیمه می‌تواند در برابر حوادثی که احتمال وقوع‌شان کم اما نتایج‌شان ناگوار است، از شما محافظت کند. برای مثال اگر در یک تصادف آسیب ببینید و دیگر نتوانید کار کنید، برای ادامه‌ی زندگی به پول نیاز خواهید داشت.
  3. اگر چیزی که با استفاده از یک وام خریده‌اید آسیب ببیند یا نابود شود، بیمه می‌تواند به شما کمک کند وام خود را پرداخت کنید. برای مثال اگر برای خرید خودرو وام گرفته باشید و خودروی شما در یک تصادف نابود شده باشد، شما برای پرداخت وام‌ تان به پول نیاز خواهید داشت.

 

بیمه نامه شامل چه ماده هایی است؟؟؟

هزینه های مازاد

دوره ی انتظار

استثناء

ارزش

مطالبه

در ادامه مقاله به شرح هر یک از این موارد خواهیم پرداخت. با حامیان فرتاک سامان همراه باشید.

 

هزینه های مازاد :

برخی  از بیمه نامه ها مشمول هزینه‌های مازاد می‌ گردند. هزینه‌ی مازاد بدین معناست که در هر بار استفاده از بیمه باید از جیب بیمه شده پرداخت گردد. به طور مثال اگر با خودرو‌یتان تصادف کرده باشید و هزینه‌ی کلی تعمیر آن ۲ میلیون تومان و مازادی که برعهده‌ی خودتان خواهد بود ۵۰۰ هزار تومان می باشد، شخص شما  ابتدا باید ۵۰۰ هزار تومان را پرداخت نمایید و پس از آن شرکت بیمه ۱٫۵ میلیون تومان باقی‌مانده را پرداخت می‌کند.

گاهی وقت‌ها پرداخت مازاد کاملا اجباری است (برای مثال بیمه‌ خودرو برای راننده‌های جوان) در موارد دیگر می‌توانید حق بیمه‌ی بالاتری پرداخت نمایید و به واسطه ی این پرداخت، هزینه‌ی مازاد را کاهش بدهید یا آن را به‌طور کامل حذف نمایید.. به‌طور کلی هرچه هزینه‌ی مازادی که پرداخت می گردد بیشتر باشد، حق بیمه‌ی کمتری نیز پرداخت خواهید کرد.

 

دوره ی انتظار :

بعضی از بیمه نامه ها شامل یک دوره‌ی انتظار هستند ،  و این بدین معناست که شما پس از خرید بیمه باید مدتی صبرنمایید  تا بتوانید از بیمه نامه استفاده نمایید. به طور مثال  باید طی یکسال صبر نموده تا بتوانید به طور کامل هزینه های دندان پزشکی را دریافت نمایید.

ممکن است بتوانید دوره‌ی انتظار بعضی از قرارداد‌ها را تغییر بدهید. اگر بخواهید دوره‌ی انتظار را افزایش بدهید، حق بیمه‌ی کمتری پرداخت خواهید کرد. درنتیجه لازم است مشخص کنید که آیا می‌توانید مدتی برای دریافت هزینه‌ از بیمه صبر کنید یا خیر.

 

استثنا :

استثناء‌ها مواردی هستند که تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند. درنتیجه اگر چنین مواردی رخ بدهد، بیمه هزینه‌ی آنها را تقبل نمی‌کند.

ارزش :

در برخی از قرارداد‌های بیمه، به چیزی که بیمه می‌کنید یک ارزش (یا هزینه) نسبت داده می‌شود و این همان مبلغی است که شما از شرکت بیمه طلب می‌کنید. سه نوع ارزش وجود دارد:

  • ارزش توافقی:

    در این موارد شرکت بیمه براساس چیزی که در قرارداد نوشته شده است، به شما پول پرداخت می‌کند.

  • ارزش بازار:

در این موارد شرکت بیمه براساس ارزش و شرایط اقلام در زمانِ از بین رفتن، به شما پول پرداخت می‌کند (برای مثال خودرو‌ ها و لپ‌تاپ‌ها ارزش‌شان را به‌سرعت از دست می‌دهند، درنتیجه پولی که شرکت بیمه به شما پرداخت می‌کند، از پولی که برای جایگزینی آنها لازم دارید، بسیار کمتر خواهد بود.)

  • هزینه‌ جایگزین:

در این موارد شرکت بیمه هزینه‌ی جایگزینی موارد از دست رفته با نمونه‌‌های نو را تقبل می‌کند.

«ارزش»، می‌تواند بر روی میزان حق بیمه‌ای که پرداخت می‌کنید، تأثیر بگذارد. برای مثال اگر از «ارزش بازار» استفاده کنید، حق بیمه‌تان کمتر خواهد بود.

  • مطالبه:

مطالبه به این معنی است که شما از شرکت بیمه می‌خواهید براساس بیمه نامه مذکور ، هزینه‌‌هایتان را پوشش بدهد. فقط در مواردی می‌توانید بیمه‌ی‌ خود را طلب کنید که موارد از دست رفته تحت پوشش بیمه‌ی شما باشند. زمانی که به دنبال یک شرکت بیمه‌ی خوب هستید، روند مطالبه یا شرایط بیمه نامه را به‌دقت بررسی کنید. این مورد زمانی که می‌خواهید از آنها پول دریافت کنید، بسیار مهم خواهد بود. در این مورد بیمه سامان اصفهان میتواند خدمات شایانی را به شما عزیزان ارائه نماید.

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه اینستاگرام  بیمه حامیان فرتاک سامان مراجعه فرمایید و از آموزش های رایگان استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم